El ple municipal d’aquest dimarts ha viscut moments d’alta tensió política arran de les conseqüències de la ruptura del govern entre Esquerra i Sumem per Santpedor – Junts. El que havia de ser un debat sobre la vacant deixada per l’exregidor Jordi Rojas ha acabat destapant una situació incòmoda per a l’antic soci de govern: el pròxim regidor que entrarà a l’Ajuntament sota el partit de Junts serà Jordi Soteras, militant i càrrec orgànic d’Aliança Catalana.
La incògnita de la cadira buida
El debat l’ha obert Rubèn López, regidor de la CUP, qualificant d'”anomalia” i “situació d’incertesa” el fet que hi hagués una cadira buida al ple dos mesos després de la ruptura del govern. López ha recriminat a Sumem-Junts la manca d’explicacions públiques sobre per què no s’ha cobert encara la vacant: “És una anomalia que aquest lloc estigui lliure quan estem aquí representant el poble”.
Roser Llobera, portaveu de Sumem-Junts, ha justificat l’absència per motius burocràtics i una cascada de renúncies dins la seva llista electoral. Segons Llobera, fins a sis persones de la llista han renunciat a agafar l’acta de regidor per motius personals o professionals, fet que, sumat a les festes de Nadal, ha endarrerit el procés. “Al mes de febrer ja hi hauria la persona”, ha assegurat Llobera, tot restant importància a la situació.
La polèmica: un membre d’Aliança Catalana a la llista de Junts
El moment més tens s’ha produït quan la CUP ha demanat el nom de la persona que finalment ocuparà el càrrec. Llobera ha confirmat que serà Jordi Soteras, qui formava part de la llista electoral de Sumem-Junts tot i no ser-ne militant. A més, ha assenyalat que Soteras és l’actual vicepresident d’Aliança Catalana a la comarca.
El portaveu cupaire ha mostrat la seva indignació: “El nucli de Junts d’aquí al poble ha de donar explicacions. Com a mínim nosaltres, com a antifeixistes, no ho tolerarem”. La CUP ha acusat Junts de permetre aquesta situació i ha exigit una posició ferma a l’Ajuntament davant l’entrada de l’extrema dreta al consistori, encara que sigui sota el paraigua d’un altre grup municipal.
L’alcalde lamenta la “manca de previsió” de Junts
L’alcalde Agustí Comas ha intervingut per aclarir que, legalment, l’Ajuntament no pot impedir que Soteras prengui possessió si té la credencial, tot i manifestar que “no li agrada gens” la situació.
Comas ha estat molt crític amb els seus exsocis de govern, acusant-los de manca de responsabilitat política i organitzativa. “Hi ha una responsabilitat de la formació de Junts, que és qui tenia aquesta persona a dintre”, ha expressat l’alcalde. Comas ha suggerit que el partit hauria d’haver fet “feina prèvia” per evitar aquest escenari, o bé “recomanar-li que renunciés a l’acta”, tal com han fet els sis candidats precedents. “Deixeu a la CUP, com sempre, sols plantant cara al feixisme”, li havia retret prèviament López a l’alcalde, instant-lo a posicionar-se.





